 |
|
 |
Kwaliteit
Loggia herkent twee soorten
kwaliteit: een harde en een zachte menselijke soort. Quality is free.
- Quality is
vastgelegd in ISO-normen waar certificaten voor worden uitgereikt.
Welke
diepgang er wordt vastgelegd in procedures en hoe deze worden nageleefd
is voor
een deel zelf in te vullen. Kwaliteit van proces en product worden dan
scherp meetbaar
in zwart en wit.
- K = V * E, Kwaliteit
is ook het product van vakmanschap en enthousiasme. Vakmanschap kan
niet los
worden gekoppeld van Quality maar zonder enthousiasme en gedrevenheid
blijft
het resultaat onvoldoende.
- Als beide soorten
van hoog gehalte zijn, ontstaat een topproduct.
In 2015 past ISO-normering voor
managementsystemen de
structuur van de normen-bibliotheek aan met de introductie van een
verbindende
High Level Structure (HLS).
- Samen met deze
afstemming in samenhang worden de normen eigentijdser gemaakt.
- Leiderschap,
inrichting van de organisatie en bedrijfsprocessen, competente en goed
gemotiveerde medewerkers zijn de meest essentiële randvoorwaarden.
- Complexe ketens,
groeiende onderlinge afhankelijkheid, schaarse grondstoffen,
klimaatproblematiek, het signaleren van relevante trends en een breder
pallet
stakeholders maken het waarde-denken in de keten steeds belangrijker.
- Managementsystemen
gaan met de veranderingen in de tijd mee.
- Kernelementen en
eisen vastleggen in een basissysteem waarop kan worden aangesloten.
ISO.ORG: http://www.iso.org/iso/iso9001_revision
|
 |
|
 |